Harapan-harapan Saya

Piawai

Ini masa pertama saya menulis tentang harapan-harapan saya! Saya tidak pernah menghabiskan masa berfikir tentang harapan saya. Sejak guru saya hendak semua orang menulis tentang harapan-harapan kita, saya menghabiskan banyak masa berfikir tentang harapan saya untuk 2013 Tahun.

Saya mempunyai empat harapan.

1) Saya berharap tulisan saya boleh memperbaiki.

Tulisan saya sangat hodoh! Ramai guru telah memberitahu saya bahawa tulisan saya sangat sukar dibaca. Terdapat seorang guru sejarah yang mengajar saya di sekolah menengah berkata bahawa dia menghabiskan dua kali masa itu menandakan kerja saya berbanding dengan pelajar-pelajar lain.

Berikut adalah gambar tulisan tangan saya yang tidak kemas:

handwriting

Saya akan menggunakan tiga buah buku tulisan indah yang kawan saya memberi awak untuk mengamalkan tulisan tangan saya. Saya pun akan mengamalkan tulisan tangan saya dengan menulis perkataan-perkataan Melayu baru yang saya telah dipelajari. Mudah-mudahan, selepas semua latihan, tulisan saya menjadi lebih mudah dibaca.

Berikut adalah gambar buku-buku tulisan indah diberi oleh kawan saya:

SAM_1043

Gambar ini menunjukkan bahawa saya telah mula belajar bagaimana untuk menulis perkataan kursif dengan sempurna.

SAM_1044

2) Saya hendak menjadi lebih sihat.

Tahun lalu, saya selalu berasa letih di kelas-kelas saya. Tahun ini, saya mahu memberi perhatian di dalam semua kelas saya. Saya perlu mendapat sekurang-kurangnya tujuh jam tidur setiap malam supaya saya mendapat rehat secukupnya.

Tahun lalu, saya pun mendapat batuk dan sakit tekak sangat mudah. Tahun ini, saya tidak mahu mudah jatuh sakit. Saya hendak mengurangkan pengambilan saya makanan goreng dan makanan ringan. Saya hendak makan makanan yang lebih sihat seperti ikan, sayur-sayur dan buah-buahan. Dengan gaya hidup yang lebih sihat, saya harap saya mempunyai lebih banyak tenaga untuk belajar.

3) Saya hendak menghabiskan lebih masa dengan kawan-kawan dan keluarga saya.

Saya jarang bertemu kawan-kawan saya yang tidak belajar dalam NUS dan makan dengan keluarga saya kerana saya sangat sibuk. Tahun ini, saya mahu merancang jadual saya dengan teliti dan mengetepikan masa untuk bertemu kawan-kawan saya dan mempunyai lebih banyak makanan dengan keluarga saya. Saya juga mahu membantu melakukan kerja-kerja rumah dalam keluarga saya.

4) Saya berharap saya boleh pergi ke rumah anak yatim di Batam sekali lagi.

Dua tahun lalu, saya dan ramai kawan ke rumah anak yatim itu untuk bermain dengan mereka dan menolong mereka menetapkan sehingga kelambu nyamuk-nyamuk dan katil-katil. Saya rindu kanak-kanak di sana. Saya pun hendak tahu bagaimana anak-anak lakukan jadi saya berharap saya boleh melawat mereka sekali lagi.

Saya berharap saya boleh memenuhi semua harapan saya tahun ini. Saya juga ingin bahawa ia akan menjadi tahun yang baik untuk semua orang!

One response »

Tinggalkan komen