Adat di dalam hidup kita

Piawai

Adat terdiri daripada amalan budaya, tradisi dan lain-lain. Dalam hidup kita, terdapat masih kehadiran kukuh adat.

Kita menyambut perayaan seperti Tahun Baru Cina, Krismas, Hari Raya Puasa, Deepavali dengan keluarga dan kawan-kawan kita. Dalam rumah kita, kita masih mengekalkan amalan tradisional. Ambil amalan budaya dalam makanan sebagai contoh, orang Melayu dan India terus lebih suka menggunakan tangan untuk makan; cara ini makan sama seperti cara makan nenek moyang mereka. Orang Cina masih menggunakan penyepit yang dicipta oleh nenek moyang mereka.  Amalan-amalan ini yang kita tidak berfikir dua kali apabila kita melakukan yang sebenarnya bukti bahawa adat masih penting dalam kehidupan kita.

Man Eating Bowl of Rice   hand 1  hand 2  

Namun, disebabkan globalisasi dan pemodenan, kepentingan adat memang beransur-beransur mengurangkan.  Terdapat semakin amalan tradisi yang orang tidak mengamalkan.

Seorang kawan berbangsa Melayu memberitahu saya bahawa dia makan nasi tumpeng dalam rumahnya apabila mereka menyambut majlis istimewa seperti hari jadi dan ulang tahun. Berikut adalah gambar Nasi Tumpeng:

nasi tumpeng

Makan nasi tumpeng menandakan bahawa seseorang telah mengalami detik-detik pahit manis dalam hidup.Dia berasa sedih bahawa kini tidak ramai orang mengamalkan amalan ini. Memang sayang sekali! Kalau amalan budaya dan tradisi tidak diturunkan kepada generasi muda, mereka akan hilang!

Jadi, saya berfikir ia adalah sangat penting memelihara adat kita. Untuk amalan yang anda masih mengamalkan dalam keluarga anda sendiri, ia harus diteruskan.  Selain itu, kita boleh memperkenalkan amalan kaum kita sendiri kepada kawan-kawan yang berbeza bangsa. Contohnya, kawan orang India saya menjemput saya dan kawan-kawan lainnya yang berbangsa Cina menyambut “Holi” atau dikenali sebagai Perayaan Warna (lihat gambar di bawah) dengan keluarganya. Melalui sambutan itu, penghargaan kami bangsa lain mendalam.

Asha Holi Festival of Colors 2012

Pendek kata, apa yang menjadi sebagai warisan adalah bergantung kepada apa yang kita mewariskan kepada generasi akan datang. Oleh itu, semua orang memainkan peranan dalam memastikan bahawa adat diteruskan.

Tinggalkan komen